tiistai 3. elokuuta 2010

Huono,hyvä viikko

Juuri kun ehdin ajatella, että viihdyn Intiassa, sairastun uudestaan rajuun vatsatautiin. Ehkä kyseessä oli ruokamyrkytys, koska muita ei sairastellut; olen kyllä yrittänyt olla huolellinen mutta esimerkiksi monsuunin mukanaan tuomia kärpäsiä ei vaan aina pääse karkuun.

Kun kömmin tiistai-iltapäivällä lounaalle, ruoan haju alkoi jännästi kuvottaa. Söin vähän, ja kohta puklasin. Join mehua, purjosin, join vettä, purjosin, join limpparia, purjosin. Koko yläkropan lihakset olivat hellinä kun en tuota oksentelua ole näin aikuisella iällä juuri reenaillut. Tätä rallia jatkoin pari päivää ja jokusen kilon verran. Torstaina silmät ammottivat syvällä päässä kuin nälkämaan lapsella. Suurin osa ruoista tuntui etovilta, mutta sain kuitenkin alas palasen pitsaa ja myöhemmin kupin nuudeleita. Koska ne pysyivät sisällä, päätin että olen riittävän terve lähtemään pidennetylle viikonlopulle Udaipuriin ja Mount Abuun. Samalla pakenin kätevästi läksiäisiä, joita viime viikonloppuna oli useita; surullista kun juuri ystäviksi tulleet lähtevät. Niinpä oli helpompaa lähteä itse ensin.

Huonekaverin kanssa olimme Internetin ihmemaailmasta buukanneet liput torstai-iltana lähtevään yöbussiin. Oletimme, että kun lähtöpaikkana lipussa lukee Jaipur, se tarkoittaa tietenkin Jaipurin pääbussiasemaa (Sindhi Campia). Päätimme kuitenkin varmuuden vuoksi lähteä bussiasemalle tuntia aikaisemmin, että aikaa etsimiseen jäisi.
Tarkistimme parilta eri luukulta bussin lähtöpaikan, joo, se on platform number three. Kun bussin piti olla paikalla, etsimme laituri kolmosen ja aloimme huhuilla oikeaa bussia. Kävi ilmi, ettei meidän bussimme lähdekään Sindhi Campista, joka on tarkoitettu ainoastaan govermental busseille, ei yksityisille (jollainen meidän bussimme tietenkin oli). Missä siis lähtöpaikka? Ensin meidät neuvottiin ulos, jonka jälkeen neuvottiin ottamaan tuk-tuk, joka vei hotellin pihaan, joka olikin väärä hotelli. Onneksi paikalle osui (taas!!) kilttejä setiä, jotka lippuamme tutkittuaan soittivat bussiyhtiöön, kysyivät oikean paikan ja käskivät bussia odottamaan koska kaksi suomalaistyttöä on vielä tulossa kyytiin (tässä vaiheessa bussin lähtöaikaan oli minuutti). Otimme jälleen tuk-tukin, jonka kuskilla ei tuntunut olevan kiire vaan hän oli hyvin kiinnostunut avioliittotilanteestamme ja lapsistamme ja kaikesta mahdollisesta muusta. Allekirjoittanut hieman hermostui jo ja pyysi(käski) kuskia kiirehtimään pikkuisen. Oikeaa paikkaa ei meinannut löytyä, ja kämppiksen kanssa jo päätimme että lähdetään Sindhi Camppiin ja otetaan joku toinen yöbussi Udaipuriin. Kuski ei kuitenkaan kuunnellut ohjeita vaan päätti yrittää vielä kerran ja KAS! Bussi löytyi! Vastassa oli kuski ja lipuntarkastaja ja hyvin, hyvin vihainen nuorimies - kanssamatkustaja, joka ei tykännyt kun turistit tulevat viisitoista minuuttia myöhässä. Kolmessa minuutissa saimme särjetyksi rahaa niin että riksakyyti saatiin maksettua, annoimme liput tarkastajalle, lastasimme laukut sisään, etsimme oikean makuupaikan (kyllä, meillä oli makuupaikat bussissa!) ja bussi pääsi liikkeelle.
Vatsataudista toipuvana pomppuinen ja töyssyinen matka oli ihan mielenkiintoinen, mutta meni kuitenkin ihan mukavasti ja nopeasti. Sain jopa nukuttua.

Aamun valjetessa saavuimme Udaipuriin. Kaupunki oli ja on ihana. Vihreä, puhdas (ainakin Intian mittakaavassa), vähän viileämpi, rauhallinen. Hostelli nimeltään Panorama Guest House oli viihtyisä. Respan setään taisimme ihastua vähän molemmat. Aamupäivä meni huonetta odotellessa sekä miulla vielä toipuessa; aamupalaksi sain alas kolme banaaninpalaa ja vähän jugurttia. Se on jännää kun ruokahalu häviää - miulle sitä tapahtuu niin kauhean harvoin!
Iltapäivällä kunto ei antanut periksi kävellä kauhean paljon, joten ajelimme puutarhaan joka oli jälleen vihreä, rauhallinen ja siisti. Illalla retkeilimme Monsuun Castleen, korkean kukkulan päälle rakennettuun linnaan(josta piti tulla 19-kerroksinen, mutta työ on jäänyt pikkuisen kesken; kerroksia on kaksi). Juuri kun aloimme kivuta kohti huippua (auton kyydissä, tosin) alkoi monsuunisade. Siellä kukkulan päällä myrsky oli hienon näköinen; tosin näkymät alas kaupunkiin jäivät pilvien takia näkemättä. Koska saavuimme paikalle hyvin myöhään, paluukyyti alas meinasi jäädä saamatta. Onneksi kahvilan pojat ystävällisesti ahtautuivat itse takaluukkuun ja antoivat kyydin alhaalla odottavalle riksalle. Illallinen mahdottoman romanttisessa ravintolassa oli hyvä piste lomapäivälle. Yöllä uni maistui.

Toisen päivän iltana näin rajastanilaisia tansseja; naisia jotka tanssivat tuli pään päällä, tai istualtaan erilaisia kilkuttimia soittaen, tai kaiken huippuna mamma joka pisti viisi ruukkua päänsä päälle ja hyppäsi lopuksi lasinsirujen päälle. Miuta vähän stressasi se että ruukut tippuvat -eivät tippuneet - mutta kokemus oli stressinkin arvoinen .

Sunnuntaiaamuna lähdimme bussilla kohti Mt.Abua. Tällä kertaa bussi löytyi ilman ongelmia, ja matka sujui jälleen viihtyisästi maisemia katsellessa. Tosin viimeiset kilometrit olivat mielettömän kapeaa ja mutkaista vuoristotietä, sen kiipeäminen bussilla jännitti eikä ihan vähän. Onneksi bussi meni hiljaa, ehkä siksi ettei sillä päässyt kovaa, parempi niin yhtä kaikki. Samasta bussista löytyi myös kaksi mahdottoman mukavaa saksalaistyttöä joiden kanssa hengasimmekin koko loppupäivän ja -illan.
Mt. Abu on paikallisten suosima lomapaikka, ilmeisesti siksi että siellä on viileää myös kesäkuumalla.
Toimme sateen tullessamme, joten suunniteltu vaellus jäi toteutumatta molempina päivinä. Oli kyllä mukavaa nähdä, miten innoissaan intialaiset itse olivat sateesta; pari viime vuotta on ilmeisesti menty aika kuivilla. Sen näki myös Nakki-järvestä (niin, sen nimi ON Nakki), sen vedenpinta oli laskenut metrejä vuosien kuluessa.

Näimme kuitenkin hienoja maisemia, ja lisäksi myös hautajaissaattueen. Miehet saattoivat vainajaa suurena kulkueena pitkin pikkuisen Mt. Abun kaupungin katuja. Vainaja oli peitetty kukilla, ja saattueen edellä kulki miehiä laulamassa ja soittamassa kelloja. Naisia ei kulkueessa ollut, mutta näimme vilaukselta talon jonka pihaan oli kerääntynyt joukko itkeviä naisia; ilmeisesti he olivat kokoontuneet suremaan sinne. Veti se hiljaiseksi, vaikka saattue itsessään oli äänekäs.

Kotimatka oli sitten taas eräänlainen. Laskeutuminen alas pelotti oikein todella, kun kuski halusi ajaa rallia sillä samalla mutkaisella, kapealla tiellä. Tosin tienvarsitemppelissä tehtiin nopea pitstoppi, haettiin siunausta matkalle. (Sitä tehdään täällä paljon, esimerkiksi tiettyä siltaa ylittäessä riksakuskit poikkeuksetta pysähtyvät antamaan lantin temppeliin).Lisäksi matka kesti luulemamme kahdeksan tunnin sijaan yksitoista tuntia, ja rapiat päälle, kun kesken matkan tiet olivat niin tukossa että piti ajella välillä vastaantulijoiden kaistalla ja silloinkin kahtakymppiä. Perillä Jaipurissa saimme riksan heti bussin ovelta, mutta nuori jannu meinasi ajaa kolarin kun unohti katsoa tietä. Se olisi ollut jotenkin sopiva lopetus muutenkin mielenkiintoiselle kotimatkalle. Onneksi kuitenkin kotona huoneemme ovi oli lukittu - kiitos oma-aloitteiselle talonnaiselle joka oli myös viikonlopun aikana lähtenyt käymään kotikylässään - eikä avainta löytynyt tuntiin.

Joten viikko oli huono mutta hyvä. Neljän päivän viikonloppu ja poistuminen Jaipurista vehreämmille maille teki tosi hyvää. Jälleen tapasimme kovin avuliaita intialaisia, joiden avulla asiat lopulta järjestyivät, näimme hienon, hienon Udaipurin, ja löysimme vielä kaksi mukavaa saksalaista. Kunto paranee hitaasti, mutta paranee kuitenkin, ruokahalu on alkanut palata. Plussan puolelle jäätiin.

Paluu töihin oli ihan mukava. Tällä viikolla tiedossa on vierailuja slummeihin. Toimiston pomo pyysi hartaasti että pitäisin parempaa huolta itsestäni ettei tarvitsisi taas viettää viikkoa saikulla. Noh, miehän olenkin siellä erittäin korvaamaton. Viikon makaamisen jälkeen on kuitenkin hyvä tehdä jotain, edes lähteä liikkeelle talosta.

Vielä on neljä viikkoa jäljellä. Välillä se tuntuu toivottoman pitkältä ajalta, pahoina hetkinä harkitsen lentolipun aikaistamista parilla viikolla. Ehkä kuitenkin katson loppuun saakka tämänkin tarjouksen. Esimerkiksi viime yönä bussissa olin taas mielissäni siitä että olen Intiassa yöbussissa. Kunpa vain, kunpa vain pysyisin terveenä!

1. Onneks purjot on jättäneet siut vähän rauhaan. Oo vaan siel se 4 viikkoa niin viihdytät miua paremmin kirjoittelemalla plokiin. Kyllähän sie taas vuoden päästä haluat jonneki lähteä, joten nauti nyt loppuajasta siellä sen miten pystyt. Aika kultaa muistot parissa viikossa kotona sitten ja Intia on ihana maa! Halipaleja!
    Va

2. Heipparallaa!!

Eilen jakamieni uutisten lisäksi ajattelin muistuttaa sinua jymy-yllätyksellä nimittäin Maria Guzenina-Richardson (os. Stieren, ent. Lindell) on kuule nyt taaaaas eroomassa. Hurja ylläripylläri. Ei miula muuta. Koita selvitä sairastumatta. Purjossa menee hampit.

3. Ei ois valokuvia liittää?

HH

4. Puklu on kyllä hantaakkelista. Tulin alkuviikosta purjot suussa Juhon kanssa Altasta 14 tuntii autolla Savikseen. Hyh hyh että teki pahaa. Vatsalihakset ihan hellänä. Toivottavasti pysyt terveenä loppuajan.

5. onkohan HH se miun veljpoika? mie näillä yhteysnopeuksilla taija jaksaa kuvia laittaa. Lupaan näyttää ne kaikki 300000000 kuvaa kunhan tulen kotiin ja kertoa järjettömän mielenkiintoisia detaljeja ja anekdootteja elämästä Intiassa.

Maria eroaa, mutta ketä se yllättää? Se on vähän niinkuin Vienonen-Karpela-Saarela-Karpela. Ja Evi, olen ilolla katsellut True Bloodeja ja sitäkin pitkää miestä siinä.

Purjohan on itseasiassa hyvää, mutta purjot ei niinkään. Mie sain kuitenkin onneks vaan makoilla sängyssä ja pukluilla rauhassa ämpäriin; autoon en ois kyenny. Toivottavasti muuten oli kumminkin kiva reissu!